Cytaty Janusza Korczaka:

Przedszkole nr 58 im. Cz. Janczarskiego

Przedszkole nr 58

im. Cz. Janczarskiego

01-406 Warszawa

ul. Batalionu Pięść 4

e-mail:

przedszkole58@neostrada.pl

tel./fax 22 836 45 13

Adaptacja

Adaptacja dzieci w przedszkolu - wspomaganie ich rozwoju.


 

 


     
                                                                             
Helena Bednarczyk

nauczyciel Przedszkola nr 58

 

 

 

Od września małe dzieci po raz pierwszy przychodzą do naszego przedszkola i jest to dla nich nowe doświadczenie, które rozpoczyna proces adaptacji do nowego środowiska.
Adaptacja ma olbrzymie znaczenie, ponieważ jest to mechanizm,  z którego korzystamy przez całe życie.
Dziecko przystosowujące się do przedszkola ma do opanowania  wiele złożonych zadań, dlatego musimy dzieciom w tym pomóc.
Stosunek dziecka do przedszkola zależy w dużej mierze od atmosfery panującej podczas pierwszych dni pobytu. Pierwsze dni są przeważnie smutne, pełne płaczu. Nie tylko przeżywają je dzieci , ale również jest to trudny czas dla rodziców.
Mimo wielu starań ze strony nauczycielek, nowe otoczenie wywołuje u dzieci strach, bo nie były one wcześniej przygotowane do życia zespołowego, nie znają pomieszczeń, sprzętów, ludzi.
Małe dziecko nie może obejść się bez pomocy i wsparcia ze strony dorosłych. Matka daje mu miłość, życzliwość, serdeczność, akceptuje je takim, jakie ono jest.
Trzylatek nie wie  jeszcze, że może to wszystko otrzymać od innych osób. Silnemu zagrożeniu ulega poczucie bezpieczeństwa kiedy jest oderwany od matki czy ojca. Dlatego przez dłuższy czas kojarzy nauczycielkę  z poczuciem utraty bezpieczeństwa, płacze na jej widok, choć pozostawiony w placówce jest przytulany, zabawiany, wspomagany w każdej czynności.
Trzylatki maja jeszcze spore kłopoty z czynnościami samoobsługowymi. Zadaniem rodziców jest pomoc w ich opanowaniu, a więc stosowanie wszelkich ćwiczeń w rozwijaniu umiejętności samodzielnego spożywania pokarmów, samodzielnego korzystania z łazienki, czy tez samodzielnego ubierania i rozbierania się. Wszelkie wyręczanie dzieci opóźnia ich samodzielność i zaradność.
Dzieci trzyletnie charakteryzują się wielką aktywnością poznawczą, gdyż ich procesy poznawcze są w fazie intensywnego rozwoju. Myślenie, mowa, spostrzeganie,
uwaga związane są silnie z działaniem. Poziom mowy stwarza liczne bariery
w komunikowaniu się z innymi. Zwłaszcza trudny do zrozumienia jest upływ czasu, mierzony własnym zegarem, napięciem emocjonalnym wywołanym oczekiwaniem na matkę i odmiennością środowiska.  Czas dla malucha wlecze się okropnie i jest wypełniony strachem. Dlatego tez na ustach jego pojawiają się pytania typu: Kiedy mama przyjdzie?, Zaraz?, Niedługo?.
Podstawowym czynnikiem w przystosowaniu dziecka jest pozytywny stosunek emocjonalny dziecka do przedszkola, a dorośli, rodzice mogą go do pewnego stopnia kształtować.
Rodzice powinni być świadomi możliwości rozwojowych swoich dzieci.
Każde dziecko charakteryzuje radość życia i jego troski szybko mijają. Dlatego unikajmy długich pożegnań, które często denerwują maluchów, jeszcze bardziej rozczulają i powodują większe trudności w rozstaniu z najbliższymi.
Każda próba przystosowania do nowego środowiska powinna tez obejmować rodzinę dziecka. Często przez nadmierną opiekuńczość rodziny pomniejszany jest zakres samoobsługi dziecka, wyręczając je upośledzamy jego umiejętności, hamujemy je,  co da się zauważyć w nasze grupie. POMÓŻMY IM BYĆ SAMODZIELNYMI!
Każde dziecko ma indywidualną drogę rozwojową, każde musi przejść drogę adaptacji w nowe środowisko. To od nas w ogromnej mierze zależy, jak długo on będzie trwał.
    Wszyscy chcemy, by nasze dzieci były wesołe, mądre, kochane. Zależy nam na tym, aby ich start w życie powiódł się.
Dlatego serdecznie zachęcamy wszystkich rodziców do współpracy nad rozwojem naszych dzieci.

 
Zamknij Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.