Cytaty Janusza Korczaka:

Przedszkole nr 58 im. Cz. Janczarskiego

Przedszkole nr 58

im. Cz. Janczarskiego

01-406 Warszawa

ul. Batalionu Pięść 4

e-mail:

przedszkole58@neostrada.pl

tel./fax 22 836 45 13

Czym skorupka...

Czym skorupka za młodu...



My, nauczycielki przedszkola, wiemy, że obok domu, najlepszym miejscem do „ nasiąkania skorupek” jest przedszkole.
Ponieważ w naszym przedszkolu w proces „nasiąkania” włączyłyśmy dzieci chore na cukrzycę typu 1,  dziś wiemy, że była to odważna, ale bardzo trafna decyzja.
    Już siedem lat sprawujemy opiekę nad dziećmi insulinozależnymi. Nazywamy je często „słodkimi dziećmi”. To wspaniałe dzieciaki. To dzięki ich obecności w przedszkolu wszystkie przedszkolaki i dorośli dokładnie rozumieją pojęcie akceptacji i tolerancji. To dzięki tym dzieciom „nasiąkanie”
w atmosferze akceptacji i tolerancji jest głębsze i trwalsze, bo przebiega bardzo naturalnie.
Dzieci cukrzycowe szybko zostały włączone w życie grupy rówieśniczej. Naturalna ciekawość dzieci zdrowych, na początku pobytu dzieci z cukrzycą, została zaspokojona poprzez ich uczestnictwo w niemalże każdym badaniu poziomu cukru i obsłudze pompy insulinowej. Obecnie ich udział polega na przypominaniu o wykonaniu badań najczęściej tuż przed posiłkami.
    Przedszkolaki lubią być słuchane, a to, co mają do powiedzenia jest bardzo ważne. Nasze dzieci z cukrzycą dzielą się często swymi odczuciami
o swym stanie zdrowia. Jest to podstawa prawidłowej nad nimi opieki. Zgłaszają swe spostrzeżenia również rówieśnikom, które szybko reagują i zgłaszają nauczycielce. Takie zachowania dzieci świadczą o ogromnym poczuciu odpowiedzialności za innych, o umiejętności słuchania innych, a przede wszystkim o empatii.
    Częste pochwały lub drobne nagrody utwierdzają je w pewności, że postępują słusznie, dokonują prawidłowych decyzji.
    Również dzieci z cukrzycą postępują podobnie. Często zwracają uwagę na problemy, które dotyczą innych, wysłuchują ich, wczuwają się w ich przeżycia. Wszystkie uczą się przyjmowania pochwał i krytyki ze strony innych.
    Przykładem akceptacji i tolerancji w przedszkolnej grupie dzieci jest fakt wspólnego świętowania urodzin, na które zapraszane są niemal wszyscy rówieśnicy i ich rodziny.
    Wiemy też, że jesteśmy wzorem zachowań dla dzieci, które obserwują nas w różnych sytuacjach. Często nas podziwiają, krytykują, ale najczęściej naśladują. Im więcej mamy w sobie tolerancji, empatii i ciepła dla innych, tym więcej będą je miały w przyszłości nasi wychowankowie.
    Zadbajmy, by system wychowawczy wobec dzieci był spójny, metody podobne, a cele te same.
    Dzisiaj wiemy też, że choroba jaką jest cukrzyca dzieci przybiera rozmiar niemalże epidemii. Dzieci z cukrzycą muszą wychowywać się i uczyć
w placówkach oświatowych. Nie bójmy się tej choroby. Jesteśmy dla wszystkich dzieci. Jesteśmy przecież tolerancyjni. A jeśli nie, to dzieci pomogą zrozumieć nam co to znaczy akceptacja , tolerancja.


Helena Bednarczyk
nauczyciel  Przedszkola nr 58

 

 
Zamknij Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.